Morning Star - officële vlag van West Papua

 

Welkom
Verantwoording
Fotogalerij
Handige Links
Reageer
Gastenboek
De Judas-kus
NieuwGuinea in media
Prikbord
Bezoekersbijdragen



 



DE DROOM VAN DE PAPOEA'S

door JOHN JANSEN VAN GALEN
naar vorige paginanaar volgende pagina

Uit Haagse Post van 31-7-1982

Het gevoel tot een natie te behoren ontwikkelt zich onder de papoea's laat, maar dan ook scherp. Ze hebben die Hollandse soldaten niet nodig, ze zullen zelf wel vechten. Maar het is al te laat: Nederland doet steeds meer concessies, en de papoealeiders worden nergens in geraadpleegd. Nieuw-Guinea (slot): Op basis van gesprekken met onder meer papoea-leiders Jouwe, Bonay en Kirihio beschrijft John Jansen van Galen hoe het ideaal van de papoea-natie stierf in de internationale machtspolitiek.

IN HET State Department te Washington wordt op 15 juli 1962 bij de witgekuifde diplomaat Ellsworth Bunker een papoea aangediend. Een goedlachse man met een bolrond gezicht treedt binnen. Nicolaas Jouwe is de naam, hij is als inwoner van Nieuw-Guinea toegevoegd aan de Nederlandse delegatie die onder Bunkers lei-ding beraadslaagt over de toekomst van zijn eiland. De papoea heeft de leiders van de delegatie gevraagd of hij niet eens zelf met die meneer Bunker kan spreken, en zij hebben een ontmoeting gearrangeerd. „Mijnheer de ambassadeur," zegt Jouwe, „de papoea's voelen zich bijzonder beledigd dat de Amerikanen een plan voor hun land maken zonder hen er in te kennen."
Bunker reageert verbaasd: is Jouwe dan niet net als hij tegen het kolonialisme gekant?
,,Please, mister ambassador, let's be clear. What do you understand by the colonialism? The Dutch have nothing to take from our country. On the contrary: each year they put a 100 million guilders in New Guinea. We colonize them! ' „Jouwe, jij bent naïef," antwoordt de Amerikaan. Maar de papoea
wil wel eens weten wie van hen tweeën de naïeveling is: „U Amerikanen hebt gevochten voor uw Declaration of Independence. Waarom hebben wij niet dezelfde rechten? De Hollanders vroegen ons de streefdatum vast te stellen. Zij hebben het beloofd!" Maar het onderhoud is al geëindigd. ,,I have to go, I have another appointment," rondt Bunker af. In tranen verlaat Jouwe het vertrek: „Ik heb gesnikt, ik was zo beledigd, zo beroerd. De zaak was al bekeken. Wij waren verkocht en verraden."


„Het nationalisme van de papoea's is in de oorlog geboren," zegt Eliezer Jan Bonay, die leider is geweest van de Partai Nasional en de eerste papoea-gouverneur van Nieuw-Guinea.
Omstreeks 1940 zien de papoea's eerst hoe de vreemdelingen in naties verdeeld zijn; eerst
 

papoea's

interneren de Hollanders de Duitsers, vervolgens sluiten de Japanners de Hollanders op. „Daarna kwam de Koreri-beweging," zegt Bonay. „Maar het grote moment voor de papoea's was de komst van de Amerikanen. Toen zagen zij dat negro-Amerikanen auto's en vliegtuigen besturen, zij zagen zelfs negerinnen in dienst bij het Women Auxiliary Corps. Toen hebben wij naar buiten gebracht dat Nederland niet meer hoefde terug te komen, en dat wij onder de Amerikanen wilden die zwarte mensen opleiden tot piloten en dokters."
Het Koreri-leger staat in '42, tweeduizend man sterk, gewapend met pijl en boog, in slagorde aangetreden op Noemfoor. Het voert de blauw-wit-rode vlag, ten teken dat de bestaande orde zal worden omgekeerd. Spottend heeft de Japanse bevelhebber de bewoners van het eiland uitgedaagd tot de strijd, maar nu hij deze menigte ziet maakt hij rechtsomkeert. Noemfoor viert de overwinning op het Japanse keizerrijk.
Kort voor de oorlog heeft in deze contreien een zieke weduwe zich gepresenteerd als degene die het aanbreken van Koreri, de heilstaat, voorzegt. In gebed en onthouding dient de grote dag afgewacht te worden. Het geloof grijpt snel om zich heen en ontwricht het dagelijks leven. Het Nederlandse gouvernement laat de vrouw arresteren. De beweging gaat over tot acties om haar te bevrijden en krijgt een militant karakter, dat zich tegen de overheid richt. Het heilsleger wordt gevormd.
Inmiddels is aan de Tanahmerahbaai Simson opgestaan. Hij krijgt een grote schare volgelingen tot wie hij preekt dat de wederkomst

naar vorige pagina naar volgende pagina